Odpowiedź Prezesa PZPC na list Dyrektora Ekopak Jatne OKS Otwock
Pan
Marek Stopczyńki
Dyrektor
Klubu Sportowego
EKOPAK JATNE OKS OTWOCK
Jatne 17
05-430 Celestynów
W związku z przedstawionym Wnioskiem z dnia 7 listopada 2007 r. - przedstawiam odpowiedzi na postawione pytania.
Ad 1. „jakie jest stanowisko Prezesa PZPC i Zarządu PZPC w sprawie żądania przez niektórych działaczy PZPC w tym będących jednocześnie członkami Zarządu PZPC i Zarządu Mazowieckiego Okręgowego Związku Podnoszenia Ciężarów ekwiwalentu za wyszkolenie zawodników klubu Ekopak Jatne OKS Otwock w kadrze wojewódzkiej na rzecz okręgu mazowieckiego?"
Istotnym elementem pominiętym w powyższym pytaniu jest fakt, iż sprawa dotyczy zawodników, którzy - według planów Właściciela Klubu Ekopak Jatne OKS Otwock - mają przestać reprezentować dotychczasowe województwo - i reprezentować nowe województwo. Polski Związek Podnoszenia Ciężarów funkcjonuje w oparciu o statut, który został zatwierdzony przez Ministra Sportu i został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000109790. Zatwierdzony przez Ministra Sportu statut Polskiego Związku Podnoszenia Ciężarów w § 12 pkt 3 stwierdza, że „Związek realizuje swoje cele w szczególności przez ... 3/ współpracę z Okręgowymi Związkami Sportowymi". Postanowienie to jest konsekwencją charakteru prawnego Okręgowych Związków Podnoszenia Ciężarów, będących związkami stowarzyszeń i klubów sportowych. Podstawą prawną ich działania jest ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym, ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej oraz ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Okręgowe Związki Sportowe będące osobami prawnymi - posiadają swoje statutowe organy władzy: Walne Zgromadzenia, Zarządy i Komisje Rewizyjne. W omawianym przypadku - w Mazowieckim Okręgowym Związku podnoszenia Ciężarów - zarządzanie majątkiem i funduszami Związku należy do kompetencji Zarządu. To właśnie Zarząd - i w jego imieniu upoważnieni członkowie Zarządu podpisują
Umowy z organami samorządu terytorialnego o realizację zadania publicznego z zakresu kultury fizycznej i sportu. Jest rzeczą oczywistą, że organy samorządu terytorialnego (w przypadku MOZPC - Marszałek Województwa i Urząd Miasta Stołecznego Warszawy mający upoważnienie od Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy) mogą zawierać Umowy obejmujące swym zakresem zawodniczki i zawodników z terenu Warszawy i Mazowsza. W przypadku naruszenia takiego postanowienia - organ przyznający dotację na realizacje zadania zleconego z zakresu kultury fizycznej i sportu - mógłby potraktować takie postępowanie jako element naruszenia postanowień zawartych w Umowie i wystąpić o zwrot nakładów poniesionych w tym zakresie.
W świetle powyższego należy przyjąć, że Zarząd Mazowieckiego Okręgowego Związku Podnoszenia Ciężarów, posiadającego osobowość prawną, dąży do wykonania obowiązków nałożonych przez statut i obowiązujące przepisy.
Ad. 2. „Jakie jest stanowisko Prezesa PZPC oraz Zarządu PZPC w sprawie kary 2400 USD nałożonej na klub uchwałą Zarządu PZPC na klub Ekopak Jatne OKS Otwock? Odpowiednia uchwała nadal obowiązuje. W związku z tym zapytuję czy wobec braku dotychczasowej jej egzekucji zostanie ona cofnięta, czy też klub Ekopak Jatne OKS Otwock poniesie konsekwencje dyscyplinarne w związku z niezapłaceniem orzeczonej kary
Pytanie stało się nieaktualne. Zarząd PZPC w dniu 23 sierpnia 2007 r. rozpatrzył odwołanie złożone przez KS Ekopak - Jatne OKS Otwock i zmienił nałożoną karę na kwotę określoną w pkt 26a Regulaminu Antydopingowego PZPC, t.j. kwotę 1.500,- zł.
Wypada zaznaczyć, że w zebraniu Zarządu PZPC, na którym rozpatrywano odwołanie - uczestniczył przedstawiciel klubu EKOPAK JATNE OKS Otwock Pan Andrzej Kluczek. Niezależnie od tego, Polski Związek Podnoszenia Ciężarów pismem L.dz. PC/756/2007 z dnia 14 września 2007 r. powiadomił klub EKOPAK JATNE OKS Otwock o powyższej decyzji.
Ad. 3. „Skąd zdaniem Prezesa PZPC i Zarządu PZPC kluby sportowe mają brać pieniądze na płacenie kar za doping skoro Pana zdaniem również PZPC nie otrzymuje dotacji z Ministerstwa Sportu i Turystyki na płacenie kar za doping nałożonych na zawodników kadry?"
Z postawionego pytania można by wysnuć przypuszczenie, że dla Autora pytania - pracownika Ministerstwa Sportu i Turystyki - jedynym problemem jest odpowiedź na pytanie: „Skąd ... kluby sportowe mają brać pieniądze na płacenie kar za doping...". Autor pytania pomija fakt, że jednym z podstawowych celów Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz całego ruchu sportowego jest walka z dopingiem. W sposób jednoznaczny określa to ustawa z dnia 29 stycznia 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 z późn. zm), która walce z dopingiem w sporcie poświęca cały rozdział „VI. Zwalczanie dopingu w sporcie." Polski Związek Podnoszenia Ciężarów - podobnie jak to czynią wszystkie inne polskie związki sportowe - jest obowiązany do pełnej realizacji obowiązków wynikających z tych przepisów. Dlatego też Polski Związek Podnoszenia Ciężarów reprezentuje stanowisko, że w Klubach, w których przestrzegane są w pełni przepisy antydopingowe - pytanie „Skąd ... kluby sportowe mają brać pieniądze na płacenie kar za doping..." - staje się bezprzedmiotowe.
- 3 -
Ad. 4. „Czy zdaniem Pana Prezesa przypadki łączenia funkcji w PZPC przez małżeństwa Soćków i Chorosiów oraz rodzinę Ostrowskich w ośrodku w Ciechanowie nie stanowią potencjalnego źródła nadużyć?"
Do chwili obecnej statutowe organy Polskiego Związku Podnoszenia Ciężarów nie otrzymały żadnego sygnału o jakichkolwiek nieprawidłowościach związanych ze sprawą wynikającą z przedstawionego pytania. Jest Pan Dyrektorem Klubu Sportowego i jednocześnie jest Pan pracownikiem Ministerstwa Sportu i Turystyki. Jeżeli stawia Pan pytanie o takim charakterze - to wypada podać przynajmniej konkretne wątpliwości i przesłanki, które są powodem takiego pytania. Nie wchodząc w szczegóły warto przypomnieć, że Państwo Danuta i Ryszard Soćko - trener i asystent trenera kadry narodowej kobiet wychowali dużą grupę medalistek mistrzostw świata, Europy i igrzysk olimpijskich. Za swoje dokonania otrzymali nagrody i wyróżnienia z rąk Prezydenta RP, Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, Ministra Sportu, Prezesa Polskiej Konfederacji Sportu i Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Należą do czołówki światowej trenerów w podnoszeniu ciężarów. Jednocześnie - w aspekcie formalno - prawnym - powoływanie się przez Pana na art. 241 w związku z art. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm) i nazywanie 6 pytań jako „wniosek" - jest co najmniej wątpliwe. Chcę poinformować Pana, że Polski Związek Podnoszenia Ciężarów - niezależnie kto wystąpi z pytaniami - zawsze udziela i będzie udzielał odpowiedzi na pisma do Związku.
Ad. 5. „Skąd i w jakiej wysokości PZPC ma środki własne, o których mówił Pan Prezes w rozmowie z pracownikami Ministerstwa Sportu i Turystyki Wojciechem Wasiakiem i Tomaszem Marcinkowskim przeznaczonych na opłacanie klubowi w Siedlcach wynajmu hali na treningi Marcina Dołęgi skoro oficjalnie PZPC nie ma żadnego sponsora i nie prowadzi działalności gospodarczej?"
Zapewnienie podstawowych warunków szkoleniowych dla zawodników podnoszenia ciężarów objętych przygotowaniami olimpijskimi - jest podstawowym obowiązkiem klubów sportowych oraz Polskiego Związku Podnoszenia Ciężarów, który otrzymuje odpowiednie środki finansowe na realizację tych przygotowań od Ministerstwa Sportu i Turystyki. Marcin Dołęga, Mistrz Świata w Podnoszeniu Ciężarów z Santo Domingo 2006 r. należy do grupy zawodników przygotowującej się do Igrzysk Olimpijskich w Pekinie, a tym samym - tak jak inni zawodnicy przygotowujący się do Igrzysk - miał zabezpieczone niezbędne warunki do szkolenia. W związku z potwierdzeniem się wersji przedstawionej w Pana pytaniu - Polski Związek Podnoszenia Ciężarów z dniem13.11.2007 r. zaprzestał finansowanie należności za wynajem hali dla Marcina Dołęgi, o czym został poinformowany KS Ekopak Jatne OKS Otwock.
Niezależnie od powyższego - Polski Związek Podnoszenia Ciężarów reprezentuje stanowisko, że koszt wynajmu Sali treningowej dla tej klasy zawodnika powinien stanowić część wydatków wchodzących w skład kosztów realizacji zadania związanego z przygotowaniami olimpijskimi. W związku z powyższym Związek będzie występował do Ministra Sportu i Turystyki o akceptację takiego rozwiązania.
- 4 -
Pragnę poinformować Pana, że zawodnik Marcin Dołęga członek Waszego klubu a zarazem członek kadry olimpijskiej zwrócił się z prośbo PZPC w dniu 20.11.2007 r. o pomoc i umożliwienie mu treningów w miejscu zamieszkania tj. w Siedlcach. PZPC podejmie takie działania, ale przypominam Panu, że sprawa ta leży w kompetencji Dyrektora KS Ekopak Jatne OKS Otwock.
Ad. 6. „Ponawiamy nasz wniosek o zajęcie przez Prezesa PZPC i Zarząd PZPC stanowiska w sprawie przyczyn i podstaw prawnych odstąpienia odpowiednich organów PZPC od ukarania klubu Mazovia Ciechanów karą regulaminową za stwierdzenie u jej zawodnika Alberta Kuziłowa stosowania środków dopingujących."
We wszystkich polskich związkach sportowych sprawy związane z naruszeniem przepisów antydopingowych prowadzone są w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 z późn. zm), przepisy Międzynarodowych Federacji Sportowych i przepisy Polskich Związków Sportowych. Powyższe stwierdzenie odnosi się również w pełni do naszego Związku. W Polskim Związku Podnoszenia Ciężarów - w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów antydopingowych - obowiązują odpowiednie procedury postępowania wynikające ze statutu Polskiego Związku Podnoszenia Ciężarów, przepisów antydopingowych Międzynarodowej Federacji Podnoszenia Ciężarów oraz Regulaminu Antydopingowego PZPC. Zawodnik Albert Kuziłow jest zawodnikiem zagranicznym. Postępowanie w jego sprawie prowadzone przez Komisję Dyscyplinarną PZPC jak również przez Zarząd PZPC przeprowadzone było w oparciu o wyżej wymienione przepisy.
Panie Dyrektorze,
Apeluję do Pana abyśmy na tym etapie zakończyli wymianę zdań w poruszanych sprawach w gazecie Tygodnik Regionalny wyd. w Otwocku i na stronach internetowych.
Proponuję, aby te kilka ostatnich miesięcy przed startem naszych reprezentacji na Igrzyskach Olimpijskich w Pekinie w 2008 roku poświęcić przygotowaniom do zawodów najważniejszych dla zawodników klubu i PZPC. Stoją przed nami poważne zadania organizacyjno-szkoleniowe zarówno dla PZPC jak i dla klubów sportowych.
Przecież każdy z nas ja i Pan oraz Zarząd PZPC, działacze oraz właściciel Waszego klubu zapewne chce, aby nasi zawodnicy zdobywali medale na Mistrzostwach Europy czy Igrzyskach Olimpijskich.
Pokażmy innym klubom sportowym, sympatykom podnoszenia ciężarów, że potrafimy wznieść się ponad podziały. Takie „boksowanie się" na zewnątrz nie służy naszej dyscyplinie.
Dyskutujmy o tych sprawach podczas spotkań dwustronnych, Zarządach PZPC, klubów sportowych, OZPC, Radzie Trenerów itp.
Liczę na to, że udzielone odpowiedzi na zadane pytania będą satysfakcjonujące Pana. Ja tylko mogę panu powiedzieć, że w kierowanym przeze mnie Związku nie ma „przekrętów". Jesteśmy pod stałą kontrolą Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Sportu i Turystyki, organów podatkowych oraz Komisji Rewizyjnej PZPC.
Jak w każdej działalności mogą występować drobne uchybienia organizacyjne, ale i tych w miarę naszych możliwości staramy się unikać.
I jeszcze jedno - sprawa sponsoringu. Problem jest nam wszystkim znany. Obecnie prowadzimy rozmowy w celu pozyskania strategicznego sponsora dla PZPC. Jest tylko jedno ale - czy uda nam się zagwarantować, że nasza dyscyplina w kraju będzie czysta od dopingu? Takiego zapewnienia chce każdy z poważniejszych kandydatów na sponsora strategicznego PZPC.
Sądzę, że uda się wynegocjować dobra umowę dla PZPC.