Omówienie projektu ustawy o sporcie c.d.
Podjęliśmy się omówienia projektu ustawy o sporcie, uchwalonego przez Sejm RP w dniu 20 maja br., i przekazanego do Senatu RP. Jako, że ten dokument będzie wyznacznikiem naszego działania na najbliższe lata, chcemy przybliżyć jego tekst sportowcom naszej dyscypliny, działaczom OZPC i klubom sportowym. Projekt może jeszcze ulec pewnym modyfikacjom dokonanym przez Senat RP, jednak należy sądzić, że jego wersja końcowa zostanie podpisana przez Prezydenta RP. Przypomnę, że dotychczas omówiliśmy rozdziały od I do VI włącznie (patrz komunikat z dn. 07.06.br.).
Rozdział VII - bezpieczeństwo w sporcie. Zawodnik uczestniczący we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez polski związek sportowy jest obowiązany do uzyskania orzeczenia lekarskiego o stanie zdrowia umożliwiającym bezpieczne uczestnictwo w tym współzawodnictwie. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z Ministrem Sportu i Turystyki w drodze rozporządzenia określi kwalifikacje lekarzy uprawnionych do wydawania orzeczeń lekarskich. Art. 38 stanowi, że zawodnik uczestniczący we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez PZPC oraz zawodnik kadry narodowej podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków w uprawianym sporcie. Bardzo ważne stwierdzenie - w art. 38 ust. 2 - obowiązek ubezpieczenia zawodnika spoczywa na klubie sportowym będącym członkiem polskiego związku sportowego, a w przypadku członka kadry narodowej - na polskim związku sportowym.
Rozdział VIII projektu ustawy reguluje w art. 41 i 42 kwalifikacje zawodowe w sporcie. Tytułami zawodowymi w sporcie są tytuły trenera i instruktora sportu. Omawiając ten rozdział pragnę poinformować trenerów i instruktorów oraz niektórych członków Zarządu PZPC, że Polski Związek Podnoszenia Ciężarów wspólnie z polskimi związkami sportowymi i PKOL występował do Ministra Sportu i Turystyki o zrównanie tytułu trenera, instruktora z zawodem nauczyciela. W tej sprawie odbyło się wiele debat z udziałem posłów z Komisji ds. kultury fizycznej Sejmu RP i przedstawicielami Rządu. Niestety stanowisko nie zostało uwzględnione.
Bardzo ważnym dla „czystości" sportu jest rozdział IX - zwalczanie dopingu w sporcie. Jest to po raz pierwszy tak rozbudowany dokument wyliczający enumeratywnie co w sporcie uznaje się za doping. Dotychczas wiele tych spraw opisanych było w różnego typu regulaminach i zarządzeniach.
W istocie bardzo precyzyjnie określa się w art. 43 co jest substancją zabronioną lub metodą zabronioną. W Polsce organem właściwym w tym temacie jest Komisja do Zwalczania Dopingu w Sporcie.
Wartym dogłębnego zapoznania się przez zawodników, szkoleniowców, lekarzy, terapeutów i działaczy jest rozdział X - przepisy karne. Art. 46 - kto, w związku z zawodami sportowymi organizowanymi przez polski związek sportowy lub podmiot działający na podstawie umowy zawartej z tym związkiem lub podmiot działający z jego upoważnienia, przyjmuje korzyści majątkowe lub osobiste albo jej obietnicę lub takiej korzyści albo jej obietnicy żąda w zamian za nieuczciwe zachowanie, mogące mieć wpływ na wynik zawodów podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. Takiej samej karze w myśl art. 46 ust. 2 podlega, kto w wypadku określonych ust. 1 udziela albo obiecuje udzielić korzyści majątkowej lub osobistej. W przypadku niższej wagi, sprawca czynu określonego ust. 1 lub 2 art. 46 podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Gama kar w związku z naruszeniami tego rodzaju jest bardzo duża. Wspomnieć należy, że kto, mając wiadomość o popełnieniu czynu zabronionego określonego w art. 46, bierze udział w zakładach wzajemnych dotyczących zawodów sportowych, do których odnosi się ta wiadomość, lub ujawnia tę wiedzę w celu wzięcia udziału przez inną osobę w takich zakładach podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Ponadto, kto powołując się na wpływy w polskim związku sportowym wywołując przekonanie innej osoby lub utwierdzając ją w przeganianiu o istnieniu takich wpływów, podejmuje się pośrednictwa w ustaleniu określonego wyniku zawodów sportowych w zamian za korzyść majątkową lub osobistą albo jej obietnicą podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. Tej samej karze podlega, kto udziela albo obiecuje udzielić korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za pośrednictwo w ustaleniu określonego wyniku zawodów sportowych polegające na bezprawnym wywarciu wpływu na zachowanie osoby pełniącej funkcję w polskim związku sportowym lub np. klubie sportowym podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności do 2 lat.
Proszę zwrócić uwagę na art. 50 - kto małoletniemu uczestniczącemu lub przygotowującemu się do uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym podaje substancję zabronioną lub stosuje wobec niego metodę zabronioną w rozumieniu przepisów o zwalczaniu dopingu w sporcie podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Ten rozdział należy szczególnie przestudiować, uświadomić młodzieży, trenerom i wychowawcom.
Rozdział XI - opisuje bardzo szczegółowo zmiany w przepisach obecnie obowiązujących począwszy od art. 53 a skończywszy na art. 81.
O rozdziale XII czyli o przepisach przejściowych i końcowych pisaliśmy w części pierwszej omówienia ustawy o sporcie.
Zgodnie z art. 83 ust. 2 związki sportowe działające na podstawie dotychczasowych przepisów stają się związkami sportowymi w rozumieniu mniejszej ustawy. Jak już informowaliśmy polskie związki sportowe w tym PZPC oraz kluby sportowe mają czas i obowiązek dostosowania swoich statutów do wymagań cyt. ustawy (oczywiście po wejściu jej w życie) w terminie 2 lat.
I jeszcze jedna uwaga. Ewidencje uczniowskich klubów sportowych w rozumieniu art. 86 oraz klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, prowadzone przez starostów na podstawie art. 7 ust. 4 i art. 7a ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 91 pkt. 1, stają się ewidencjami, o których mowa w art. 4 ust. 4 i 7 niniejszej ustawy.
I na koniec zgodnie z art. 92 ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 58 pkt. 3, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2010r.
Zachęcamy do zapoznania się z omówionym powyżej projektem, który można znaleźć na stronie internetowej Sejmu RP - projekty ustaw przekazane do Senatu RP z datą 20.05.2010r.
Prezes PZPC
Zygmunt Wasiela